Midden Brabant Advies Regio Bank

Politiek niet heel blij met keuze chocoladereep voor ondernemers Oisterwijk

De politiek waardeert het gebaar, maar heeft moeite met de uitvoering.
Vorige week was het feest voor de lokale ondernemers. Ze kregen een chocolade-cadeautje van de gemeente. Het overgrote deel van de lokale ondernemers zag de chocoladereep echter niet in hun brievenbus. Een foutje? Nee het was een bewuste keuze van de gemeente. Op social media reageerden meerdere lokale ondernemers enthousiast met de ontvangst van een heerlijke chocoladereep, maar anderen waren duidelijk verbolgen over het feit dat de gemeente een selectieve groep heeft bedankt en de anderen niet. Gemeente Oisterwijk: ‘Net zoals vorig jaar hebben we ervoor gekozen te focussen op een bepaalde groep ondernemers. We hebben alle lokale leden van onze ondernemerscollectieven een reep gestuurd, omdat we graag zien dat ondernemers verenigd zijn. Daarnaast hebben we repen naar een aantal ondernemers in het dorp Haaren gestuurd, om ze op deze manier alvast kennis te laten maken met ons ondernemersloket.’ Ook daar was het uitgangspunt dat ze lid moesten zijn van een ondernemerscollectief. Het gevolg van deze keuze is dat ongeveer 620 ondernemers een presentje kregen; en pakweg 2600 van de bij de gemeente bekende adressen niet.

De totale kosten van deze actie bedragen tussen de 5 en 6.000 euro en daarmee werden de nog niet aangemelde leden, de potentiële leden van de ondernemersverenigingen niet bereikt. Ook werden leden van een aantal andere belangenorganisaties gemist.

Slaafvrij

Een cadeautje van de gemeente, voor de ondernemers in Oisterwijk (Foto: Facebook VVD Oisterwijk).

De VVD waardeerde de actie, maar was meteen ook scherp richting het inkoopbeleid van de gemeente. Fractievoorzitter Anne Cristien Spekle: ‘De gemeente dient een voorbeeldfunctie te vervullen waar het gaat om Lokaal Kopen. En helemaal als binnen onze gemeentegrenzen prachtige bedrijven gevestigd zijn als o.a. Cerisette, Saranne en Robèrt. Juist dit soort bedrijven vormen de banenmotor in onze gemeente en zorgen voor een bloeiende lokale economie. Een bedrag van 5.000,- is voor hen in deze tijd een flinke omzet. De keuze van de gemeente voor ‘slaafvrije’ repen van Tony Chocolonely is daarentegen wel te rechtvaardigen, evenals haar besluit om dit jaar alleen aangesloten bedrijven van ondernemersverenigingen te benaderen.’ De VVD hoopt dat de gemeente het bedrag volgende jaar gebruikt om een startup of ander lokaal ondernemersinitiatief te ondersteunen.

Ook Carlo van Esch (PGB) vindt het een mooi gebaar om op deze manier waardering uit te spreken voor ondernemers. ‘Zij durven immers hun nek uit te steken en dat is lovenswaardig, zeker in corona-tijd.’ Maar ook hij heeft een voorkeur voor lokaal inkopen, ‘omdat je op die manier ook de lokale economie ondersteunt.’ Van Esch stelt ook: ‘Voor de selectie valt iets te zeggen, maar het is jammer dat daardoor eventueel scheve gezichten zijn ontstaan. Dan schiet je wellicht je doel voorbij. Goede communicatie / uitleg is dan op zijn plaats.’

Precies daar ontbrak het aan. Op de chocoladereep ontbrak het doel van deze actie en die boodschap komt niet aan bij de niet-aangesloten potentiële leden; zij worden op deze manier niet gemotiveerd of uitgenodigd om zich mogelijk alsnog aan te sluiten.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Agenda