Er is beweging, maar voor een ‘go’ vanuit de provincie is nog extra informatie nodig. Het hotel van Karin Bruers kan mogelijk worden afgebouwd, maar daarvoor is een extra ecologisch onderzoek nodig.
Bruers is bezig met de bouw van een hotel, en gebruikt daarbij duurzame materialen en is voornemens ook in de exploitatie zo duurzaam mogelijk te werken. Zo stelt zij dat er alleen elektrische auto’s op het terrein mogen. Eerder werd de bouw stilgelegd, maar daarna is overeengekomen dat de bouwstop zich beperkt tot na het moment dat de bouw wind- en waterdicht is (klik), zodat schade vanwege de bouwstop voorkomen kan worden.
Naast een beroepsprocedure tegen de bouwvergunning, heeft de provincie afgelopen jaar de bouw tweemaal stil gelegd vanwege het ontbreken van een vergunning voor de Wet natuurbeheer (Wnb). De eerste keer heeft de rechter besloten dat de bouw door kon gaan, mits er geen stikstofproductie zou ontstaan. Toen er volgens provincie bleek dat er vrachtwagens op diesel het terrein op waren geweest, volgde een tweede stop. Volgens |Bruers is dat toegestaan, en zou dat binnen de norm vallen; de provincie denkt daar in hun handhaving anders over. Die tweede bouwstop is na overleg tussen beide partijen opgeschoven tot na het wind- en waterdicht maken.Alles onafgebouwd in weer en wind laten staan zou onredelijk veel schade opbrengen.
En nu?
In december kwam er enige hoop, toen bekend werd dat rekening gehouden kon worden met de uitspraken in de zogeheten Porthos-zaak en Goeree-Overflakkee. De afhandeling van die beide projecten zou mogelijkheden bieden om bij situaties als Hotel Bent beperkte stikstofuitstoot in de aanlegfase toe te staan. In de aanlegfase mogen die projecten ondanks eerdere regelgeving nu wel een kleine, tijdelijke stikstofdepositie veroorzaken, mits deze dat in het gebruik geheel niet doen.
Om tot dat besluit te komen – zonder de Wnb vergunning – dient de initiatiefneemster een geobjectiveerd ecologisch rapport in te dienen, waaruit blijkt dat er in de gebruiksfase geen ‘significante uitstoot van stikstof’ wordt gegenereerd. In de praktijk moet bijvoorbeeld bevoorrading blijvend door elektrische voertuigen gebeuren en de parkeerplaats dient eveneens blijvend alleen toegankelijk te zijn voor elektrische voertuigen. Voor bestaande bedrijven gelden deze strengere regels niet; voor nieuw te realiseren projecten wel.
Volgens de provincie is door Bruers reeds een ecologisch rapport ingediend, maar wacht het besluit nog op enkele aanvullende vragen. Na beantwoording daarvan zal er over enkele weken een besluit vallen waarin de provincie alsnog (mogelijk) toestemming geeft tot het afbouwen van het geheel. Tegelijk is er een lopende rechtszaak met beroep op de gemeentelijke bouwvergunning; ook die uitkomst zal over een aantal weken naar verwachting bekend zijn.
Lees ook: Bouw hotel stilgelegd vanwege vrachtwagens op diesel
En ook: Gaat stikstof de bouw van Staalbergven en AZC belemmeren?