Huub Kavelaars uit Oisterwijk heeft op de tweede dag van de achtdaagse Sasol Solar Challenge een eerste grote tegenslag doorstaan. De temperatuur van de zelf ontwikkelde motor liep na 3,5 uur rijden zodanig hoog op, dat het Brunel Solar Team een gedwongen motorwissel uitvoerde. Ondanks dit onverwachte incident eindigde het Delftse studententeam vandaag op de eerste plaats.
De dit jaar nieuwe en innovatieve motor, met twee magneetringen, werd tijdens de tweede dag van de challenge op de proef gesteld. Een deel van de route bestond uit bergpassen die zonneauto Nuna zonder moeite trotseerde. Door het slechte wegdek met veel gaten raakte er na enige tijd een component los, dat leidde tot een verhoogde temperatuur van de motor. Het team besloot de motor te wisselen. “Het bouwen van een eigen motor met een hoge efficiëntie laat zien dat we streven naar innovatie”, vertelt Huub, een van de coureurs van het team. “Echter brengt het ook risico’s met zich mee, namelijk dat we vandaag de motor helaas moesten vervangen. Desondanks is de wissel is enorm snel gegaan en ik ben ontzettend trots dat we alsnog vandaag als koploper zijn geëindigd.”
Complexe route
Vandaag reden de teams van Sasolbrug naar Zeerust. Het Brunel Solar Team was voorbereid op meerdere uitdagingen voor zonneauto Nuna 12s. Het team kreeg naast hoogteverschillen te maken met veel verkeerslichten en rotondes. Huub vertelt: “We rijden de route van tevoren in tegengestelde richting, zodat we precies weten waar bepaalde stoplichten zijn en hoe lang ze op rood staan. Hierdoor weten we precies op welke snelheid we aan moeten komen rijden wanneer het stoplicht op groen gaat. Ook het wisselen van de motor hebben we van tevoren goed geoefend, zodat we precies weten hoeveel tijd we ervoor nodig hebben. Door dit soort verfijnde voorbereidingen kunnen we gedetailleerde tijdsberekeningen maken die we toepassen op de langetermijnstrategie.”
Marathon Stage
De Sasol Solar Challenge kent drie afwijkende dagen, waaronder de zogenoemde Marathon Stage. Dit houdt in dat slechts drie teamleden na de finish tot uiterlijk 22.00 uur aan hun zonneauto mogen werken en alleen het gereedschap mogen meenemen dat ze zelf kunnen dragen. Geen enkel ander lid van de crew mag hierbij ondersteunen. Door het wisselen van motor is dit een extra grote uitdaging en is de selectie van de betreffende teamleden cruciaal. “De timing van de marathon stage is voor ons niet ideaal. Maar ik heb volledig vertrouwen in onze teamleden die aan de slag gaan om de reparaties uit te voeren als gevolg van de motorwissel. Door de beperkte tijd die we hebben gaat het een lastige opgave worden”, vertelt Huub. “We starten morgen vooraan dus als team gaan we er alles aan doen om ervoor te zorgen dat Nuna rijklaar aan de start kan verschijnen.”
Over het Brunel Solar Team
Het Brunel Solar Team bestaat uit elf gemotiveerde studenten van de TU Delft met verschillende technische achtergronden, van lucht- en ruimtevaart tot informatica. Meer dan een jaar zetten ze alles opzij om aan hun zonneauto Nuna 12s te werken. Het teamdoel is de wereld inspireren op het gebied van duurzame mobiliteit en innovatie. Met Nuna 12s gaan ze de strijd aan met internationale teams tijdens de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika in september 2024.