Komt er straks nog een bus en kunnen studenten gebruik maken van hun OV kaart?Gemeente Oisterwijk maakt zich ernstig zorgen over de toekomst van het busvervoer. Of er nog bussen komen, en of studenten gebruik kunnen blijven maken van hun gratis OV-studentenkaart.
Provincie Brabant gaat vanaf 2027 een nieuw contract aan met een uitvoerder van het openbaar vervoer. Voorafgaande aan zo’n contract kunnen partijen inschrijven. Dat inschrijven gebeurt aan de hand van een Pakket van eisen (PVE). Gemeente Oisterwijk maakt zich ernstig zorgen over hetgeen in dat (ontwerp) PVE staat vermeld en heeft daarover bezwaren geuit in een brief aan het provinciebestuur. Het station blijft, maar buslijnen worden beperkt.
Complex
Het aanbod van openbaar vervoer gaat de komende jaren verschuiven van grotendeels lijngebonden openbaar vervoer naar een meer flexibel aanbod van vervoer. Dit wil de provincie doen met uitbreiding van BravoFlex. Deze vorm van openbaar vervoer kan voordeliger zijn, en biedt mogelijk meer toegang tot openbaar vervoer in bijvoorbeeld de daluren bijvoorbeeld, ‘maar het brengt ook complexiteit met zich mee. Daarnaast is het Bravoflex vervoer in veel gevallen waarschijnlijk slechts voor een deel van de reis inzetbaar. Een reiziger kan namelijk weliswaar bij elke halte opstappen, maar moet daarna nog minstens één overstap maken via een knooppunt.’ Ook voor de gemeentelijke organisatie is het complexer, omdat de gemeente met twee in plaats van één partij te maken krijgt.
Studenten
Het BravoFlex vervoer is volgens het college (burgemeester en wethouders) onbruikbaar met OV-studentenkaarten, ‘waardoor het alternatieve OV aanbod zorgt voor extra kosten voor studenten. Het BravoFlex vervoer wordt door de provincie gezien als alternatief OV aanbod in gebieden waar minder OV-gebruikers zijn of op momenten dat regulier OV niet rijdt. In onze gemeente gebruiken veel studenten het OV. Studenten kunnen in dit geval buiten de spitsperiode niet meer altijd kosteloos van en naar hun woonplaats komen.’
Buslijnen en buurtbussen
Het college stelt dat de bestaande buslijnen , alsmede de buurtbus moeten blijven. Hetgeen nu in het PVE staat, zou te vrijblijvend en onzeker zijn en een ‘ernstige verschraling van het vervoersaanbod’ betekenen. In alle kernen moeten buslijnen blijven, alsmede de verbindingen met de buurtbus. Het college vermeld daarbij ook ‘de geplande woningbouwontwikkeling, een vergrijzende bevolking die meer afhankelijk is van openbaar vervoer en het op peil ouden van de leefbaarheid.’
AZC
Tot slot wil het college van Gemeente Oisterwijk een uitbreiding: ‘Het AZC in Oisterwijk en de recreatielocaties in het buitengebied van Oisterwijk zijn momenteel niet bereikbaar met openbaar vervoer. We vinden het wenselijk om in de toekomst afspraken te kunnen maken met de organisatie rondom buurtbussen zodat openbaar vervoer ook de zuidoost zijde van Oisterwijk kan ontsluiten.’
Gemeente Oisterwijk heeft de bezwaren in een brief aan het bestuur van Provincie Brabant kenbaar gemaakt; het is aan hen om deze bezwaren af te wegen en al of niet mee te nemen in het definitieve PVE en de daaropvolgende aanbesteding.