Midden Brabant Advies Regio Bank

Hoe een pandemie het shopgedrag kan beïnvloeden*

Shoppen voelde niet alleen vreemd aan tijdens de laatste kerst- en nieuwjaarsperiode maar zal er ook de komende weken nog iets anders blijven uitzien. En daar heeft Covid 19, in de volksmond ondertussen ook wel bekend als het coronavirus, alles mee te maken. Deze wereldwijde pandemie heeft er niet alleen voor gezorgd dat we heel wat aanpassingen hebben moeten maken in onze manier van (samen) leven maar zal er ook voor zorgen dat de koopjesperiode vlak voor én na kerst, er heel anders zal uitzien.

Een wereldwijde pandemie

Toen begin januari/ februari de eerste tekenen van het coronavirus in Wuhan, China, werden gesignaleerd dachten de meeste mensen nog dat het een ver-van-hun-bed show zou worden. Slechts enkele maanden later bleek niets nog minder waar. Ondertussen zitten we we wereldwijd middenin een tweede golf en spreken sommige experten al vol angst over een mogelijke derde golf, ook wel de “kerstgolf” genaamd.

Het mag duidelijk zijn dat het Covid 19 virus onze levens drastisch door elkaar heeft geklopt. Zo werden er wereldwijd heel wat maatregelen genomen en zullen we met de meeste van hen ook na de kerstvakantie rekening moeten houden. In heel wat landen hebben gezinnen de kerst en nieuwjaarsperiode alleen moeten doorbrengen. Wat juist tegenstrijdig is met het hele opzet rond kerst- en nieuw.

Mensen probeerden het gemis enigszins goed te maken door op zoek te gaan naar het perfecte geschenk voor hun geliefden. Jammer genoeg verliep ook het shoppen niet van een leien dakje, wat de komende weken nog altijd het geval zal zijn.

Shoppen in de winkels kan nu even niet

De invloed op het consumentengedrag

Dat het virus er hard inhakt mag wel al duidelijk zijn. Nu er in vele Europese landen opnieuw een stijging van het aantal gevallen is vastgesteld, hebben heel wat plaatselijke regeringen ervoor gekozen om de bestaande regels aan te passen en eventueel te verstrengen.

In vele landen worden niet essentiële winkels, zoals speelgoed en klerenwinkels alsook schoenen, dan ook onderworpen aan enkele strikte maatregelen. Zo zijn dergelijke winkels maar beperkt of zelfs helemaal niet meer open. En dat heeft er voor gezorgd dat bedrijven op zoek moesten gaan naar nieuwe alternatieven om hun producten toch nog tot bij de klanten te krijgen.

Hoe pakken bedrijven dit aan?

Uit enkele recent uitgevoerde enquêtes is duidelijk gebleken dat heel wat Nederlanders de kerst- en nieuwjaarsperiode niet zomaar aan hun neus voorbij hebben laten gaan. Er werd dan wel zoveel mogelijk gevraagd om binnen te blijven en kerst en nieuw binnen het gezin te vieren, toch gingen Nederlands ondanks alles op zoek naar een geschikte manier om de magie van deze periode over

te brengen. Geschenkjes vormden in de voorbije periode dan ook de belangrijkste bron om het “samenhorigheidsgevoel” te versterken. Steeds meer bedrijven boden hun producten en diensten online aan en mensen gingen daar gretig op in.

Het online aankopen van goederen en diensten is uiteraard niet nieuw en bestaat al enkele jaren. Zo zijn er bijvoorbeeld heel wat gebruikers die al jaren hun kledij en schoenen online aankopen of hier zelfs het hondenvoer voor hun trouwe viervoeters bestellen. Echter is er, omwille van corona, een aanzienlijke stijging te noteren in het procentueel aandeel klanten dat voor online aankopen kiest. Zelfs 65 plussers vinden steeds vaker hun weg naar online bestellen.

De voordelen en uitdagingen van online kopen

Het online aankopen van goederen en diensten brengt dan ook heel wat voordelen met zich mee. Zo hoef je je alvast niet te verplaatsen en kun je de aankopen en/ of bestellingen uitvoeren vanop de bank. Wat vooral in corona tijden een welkome oplossing is. Vaak geniet je bepaalde extra kortingen die door bedrijven worden uitgegeven indien het om je eerste online aankoop gaat. Wat uiteindelijk altijd mooi meegenomen is.

Online aankopen is overigens ook helemaal niet zo moeilijk en bijgevolg eveneens toegankelijk voor 65 plussers. Je plaatst de gewenste artikelen gewoon in het winkelmandje en op het einde van de rit reken je het totaal af. Vaak zijn er meerdere betaalopties waaruit jij als klant kunt kiezen. En in het geval van schoenen of kledij kun je deze heel rustig thuis passen en indien niet goed gewoon weer terugsturen. En zolang we niet mogen samenkomen, kun je de geschenkjes ook gewoon laten leveren op het juiste adres.

* Uitleg over de ster in de titel en de ‘pen met munten’ leest u in onze Disclaimer

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Agenda