De remvloeistof van uw auto bedient de belangrijke onderdelen van het remsysteem en zorgt ervoor dat u tot stilstand komt.
Remvloeistof werkt op dezelfde manier als uw hersenen elektrische impulsen afgeven om uw spieren te bewegen. Er wordt een input gegeven (d.w.z. je trapt op het rempedaal), de remvloeistof stroomt door het remsysteem naar de remklauwen en remblokken, en de auto komt tot stilstand. Maar hoe werkt remvloeistof precies? En waar is het van gemaakt?
Remvloeistof is een soort hydraulische vloeistof die in remsystemen wordt gebruikt om de beweging van het rempedaal te ondersteunen en zo de remblokken van de wielen aan te drijven – waardoor uw auto tot stilstand komt. Remvloeistof is ook een smeermiddel en anticorrosievloeistof die ervoor zorgt dat het remsysteem van uw auto optimaal werkt.
Remblokken zijn onderdelen van een schijfremsysteem op een auto, vrachtwagen of SUV. Hoewel veel auto’s uit het verleden, en sommige vrachtwagens van vandaag, trommelremmen hebben, zijn de meeste voertuigen op de weg voorzien van schijfremmen.
Uw remblokken bevatten een materiaal dat is ontworpen om wrijving te creëren wanneer ze op de rotor drukken. Net als bij fietsremblokken kan het materiaal van remblokken voor auto’s bestaan uit verschillende samenstellingen met uiteenlopende eigenschappen – organische remblokken voor soepele en goedkope prestaties, halfmetalen remblokken voor zware toepassingen en prestaties, en keramische remblokken voor soepele prestaties. Het type remblokken dat u kiest, is van invloed op de prestaties van uw schijfremsysteem.
Waarom zelf uw remblokken vervangen?
Als uw remblokken piepen of knarsen, is het misschien tijd voor een remblokvervanging. U zult aangenaam verrast zijn dat u de remblokken in het schijfremsysteem van uw auto snel, gemakkelijk en zonder gespecialiseerd gereedschap kunt vervangen. Maar zelfs als u niet geïnteresseerd bent in het zelf uitvoeren van de klus, maakt kennis van wat er bij komt kijken het gemakkelijker om te begrijpen wat uw monteur u misschien ooit zal vertellen.
Bijna alle auto’s hebben tegenwoordig schijfremmen voor. Remblokken voor slijten meestal sneller dan remblokken achter (merk op dat de achterremmen zowel schijf- als trommelremmen kunnen zijn), dus moeten ze vaker worden vervangen. U moet de remblokken vervangen als ze te dun worden, vooral als ze een aanhoudend metaalachtig piepend of knarsend geluid beginnen te maken als u het rempedaal indrukt. Maar geluid alleen is niet altijd de beste indicator, dus u kunt het beste anticiperen op het moment dat dit gaat gebeuren door regelmatig de dikte van de remblokken te controleren.
Inzicht in het belang van het vervangen van remvloeistof
Als uw remvloeistof water of een andere vervuilende stof bevat, moet u deze vervangen om veilig op de weg te blijven. Hoewel de meeste monteurs aanbevelen de remvloeistof om de twee jaar te vervangen, doen de meeste mensen dat pas als het te laat is.
Als u uw remvloeistof niet ververst, kan dit leiden tot verminderde remwerking, pedalen die u tot op de grond drukt, of de noodzaak om uw remmen te pompen om te stoppen. Als uw remvloeistof vocht opbouwt in het systeem, verandert het hoe het remsysteem reageert op warmte, wat uw remvermogen kan veranderen.
Uw remvloeistof onderzoeken
De remvloeistof in uw auto is opgeslagen in een klein plastic reservoir, meestal in de motorkap van de auto, met twee merktekens: LOW (L) en FULL (F). Het merkteken moet tussen deze twee lijnen blijven. Als u de markering moeilijk kunt zien, probeer dan een lamp achter het reservoir te plaatsen.
Als het niveau iets te laag is, maar nog steeds in het midden van de lijnen, is dat normaal. Naarmate uw remschoenen en remblokken slijten, zullen de zuigers van de remklauw meer naar buiten drukken, waardoor het remvloeistofniveau daalt. U zult ook de remblokken van uw auto op een gegeven moment moeten vervangen, en door de zuiger in te trekken zal het remvloeistofniveau weer op VOLLEDIG niveau komen.
Als het peil lager is dan het LAGE punt, moet u onderzoeken of er een remvloeistoflek is. Een hydraulisch remsysteem is een gesloten netwerk dat nooit remvloeistof mag verliezen. Als het remvloeistofpeil aanzienlijk laag is of de hoofdremcilinder blijft leeglopen, is er waarschijnlijk ergens een lek, en moet u uw auto onmiddellijk door een monteur laten nakijken.
Bij het vervangen van de remblokken is het een goed idee om ook de installatiekit te vervangen. Als u de oude geleiders en platen terugplaatst, loopt u het risico dat de remklauw niet goed werkt. U zult piepende geluiden horen en uitlopen bij het remmen en in sommige situaties kunt u zelfs schade toebrengen aan de nieuwe remblokvoering. Als u een remvloeistoflek bij de zuiger ziet, moet u ook de rubberen afdichtingselementen vervangen die de remklauw tegen vuil beschermen. U vindt alle onderdelen die u nodig hebt in uw remreparatieset.
Bij het vervangen van de remblokken mag u niet vergeten de remzuiger in te drukken. Anders past het nieuwe remblok niet in de remklauw. Professionele garages gebruiken speciale persen om remzuigers in te duwen, maar u kunt het ook doen met twee ringsleutels.
Is zelf remblokken vervangen een goed idee?
U kunt het gemakkelijk zelf doen – mits alles soepel verloopt en u de juiste technische voorzieningen bij de hand hebt. Het probleem verschijnt wanneer u de toestand van de geleiders moet beoordelen, de zuiger moet vervangen, een vastzittende schroef moet verwijderen of een roestige remklauw moet vervangen. Een verkeerde installatie kan ongemak veroorzaken, bijvoorbeeld uitlopen bij het remmen, piepende geluiden of het naar één kant trekken van de auto. Het vervangen van remblokken in een professionele garage is relatief klein, daarom moet u deze taak overlaten aan deskundigen, die ook een blik werpen op enkele andere onderdelen, zoals wiellagers, schokdempers of remslangen.
Informatiebron:
Informatie over remvloeistof van autodoc.nl
Informatie over remblokken van serviceonly.nl
* Uitleg over de ster in de titel en de ‘pen met munten’ leest u in onze Disclaimer