Nu al, maar zeker met de komst van honderden nieuwe woningen, zal het verkeer in Moergestel overbelast worden, en zorgt veel woon-werkverkeer in combinatie met vrachtwagens en landbouwverkeer voor gevaarlijke situaties, zo is de Moergestelde Dorpsraad van mening. Nog voordat er nieuwe woningen komen, moet volgens hen minstens ook een besluit genomen worden over een nieuwe rondweg. In het conceptplan Oostflank, dat gaat over de gehele woning- werk en verkeersinvulling van de gemeente, staat rond Moergestel al wel een voorzichtige stippellijn ingetekend, maar dat is een nog uit te voeren onderzoek, concreet is er nog geen besluit voor een rondweg. Hierover heeft de Dorpsraad een brief gezonden aan het college en de gemeenteraad.
De ingezonden brief van Dorpsraad Moergestel:
Zoals bij u bekend staat de verkeersveiligheid en maatregelen voor een goede afwikkeling van het verkeer in de kom van Moergestel bij de Dorpsraad hoog in het vaandel. Met name de hoeveelheid verkeer en het zware verkeer verstoren het woon- en leefklimaat. Het woon- en leefklimaat dient voorop te staan in het woon- en leefgebied. Veilig Verkeer Nederland geeft dan ook niet voor niets aan dat verkeer dat niet in de kern/het centrum hoeft te zijn hieruit geweerd dient te worden. Het is voor ons dan ook van belang om hier blijvend aandacht voor te vragen.
Wij kunnen ons ook vinden in de brieven (mails) die u heeft ontvangen van de bewoners en omwonenden van de Oostelvoortjes en Waterhoefstraat. Zij maken zich terecht zorgen over de toenemende verkeersdruk en de toename van met name zwaar (landbouw) verkeer over deze wegen. Onder andere deze wegen en de oude linten (Schoolstraat, Kerkstraat, Rootven en Raadhuisstraat) inclusief omgeving zijn nooit bedoeld voor deze verkeersintensiteit en zwaar verkeer.
Met de komst van, naar verwachting, twee nieuwe wijken nl. Heiligeboom en Moergestel-Noord zal deze druk alleen nog maar toenemen. Voor beide locaties worden op termijn 200 tot 250 (400-500 bij elkaar) woningen voorzien en toenemende verkeerproblematiek. Het is te verwachten dat een groot gedeelte van deze verkeersdruk terecht zal komen op de genoemde wegen.
In een eerder overleg met wethouder Logister heeft de Dorpsraad er voor gepleit om, voordat er gebouwd wordt, serieus te kijken naar een alternatief in de vorm van een nieuw aan te leggen ontsluitingsweg. Dat er iets moet gebeuren staat voor de Dorpsraad als een paal boven water. Het kan niet zo zijn dat met de bouw van twee nieuwe woonwijken er met de afwikkeling en regulering van het verkeer pas achteraf rekening wordt gehouden. Sterker nog, om te voorkomen dat de kom van het dorp en de genoemde wegen nog verder overbelast worden is het noodzakelijk dat, voordat de bouw begint, er zicht is op een oplossing die deze overlast kan voorkomen. Eerder is gesproken over een zogenaamde rondweg bij de Blankemansweg maar voor de omgeving van de Oostelvoortjes zal dit onvoldoende opleveren. Nu het ijzer heet is denken wij als eerste stap aan een nieuw aan te leggen ontsluitingsweg die de extra overbelasting grotendeels kan voorkomen als onderdeel van een integraal verkeersplan. Door hier vóór de aanleg van de wijken op in te spelen kan voorkomen worden dat later duurdere ingrepen nodig zijn die mogelijkerwijs onvoldoende effect sorteren. 500 woningen (ongeveer 3500 voertuigbewegingen) erbij zonder een integraal verkeersplan is natuurlijk vragen om moeilijkheden. Voorkomen is beter dan genezen.
De Dorpsraad wil dan ook graag met het college en de betreffende bewoners in gesprek gaan om de mogelijkheden te verkennen.