Lokale ondernemers hebben moeite gevonden te worden door hun doelgroep.
Nog altijd verschijnen er jaarlijks duizenden nieuwe websites op het internet, die de concurrentie laten groeien. Veel van deze websites strijden om slechts enkele posities in de zoekresultaten. Zeker wanneer het gaat om generieke zoekwoorden is het lastig om de zichtbaarheid van een website te verbeteren. Verschillende onderzoeken laten zien dat gebruikers van bijvoorbeeld Google uitsluitend naar de eerste vijf zoekresultaten kijken. Een positie op de tweede pagina op generieke zoekwoorden levert daarmee nauwelijks bezoekers op.
Om de concurrentie voor te blijven kiezen veel ondernemers voor het inschakelen van een online marketing bureau. Zelf marketing professionals werven is vaak lastig, mede door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt in Nederland. Daarbij zijn veel professionals gespecialiseerd in een of enkele onderdelen van online marketing. Je bent als ondernemer juist op zoek naar de ideale mix van de verschillende soorten marketing.
Werk een strategie uit en stel doelen voor de toepassing van online marketing
Marketing bureaus helpen lokale ondernemers een strategie uit te werken. Deze strategie is gebaseerd op de doelen die men zich op voorhand stelt. Zo kan een campagne gericht zijn op het verbeteren van de zichtbaarheid van een website in de zoekmachine. Een online marketing bureau in Tilburg kan echter ook helpen bij bijvoorbeeld het verbeteren van de Conversion Ratio van een website. Mogelijk trekt een ondernemer relatief veel bezoekers, maar neemt uiteindelijk slechts een kleine percentage een product af. CRO, Conversion Ratio Optimization, helpt ondernemers dit percentage te verbeteren.
Consument laat zich op een andere wijze verleiden
Niet alleen neemt de concurrentie op het internet toe; ook laat een consument zich op een andere wijze verleiden. Men wil geen langdradige artikelen voorgeschoteld krijgen, waarin direct alle informatie over een product of dienst gedeeld wordt. Veel interessanter is een korte video, een vergelijkende infographic of bijvoorbeeld een aantal tabellen. Deze vormen van moderne content worden ook wel snackable content genoemd; ze zijn makkelijk te verwerken door een consument. Aan ondernemers is het om te zoeken naar onderwerpen die de doelgroep aanspreekt en de wijze waarop de doelgroep bereikt wordt. Plaats deze content bijvoorbeeld op sociale media, met een verwijzing naar een pagina op de eigen website. Of deel interessante content in een periodiek verstuurde nieuwsbrief. E-mailmarketing helpt bestaand klanten nog eens terug te laten keren naar een webshop.
* Uitleg over dit bericht, de ster in de titel en de ‘pen met munten’ leest u hier