Midden Brabant Advies Regio Bank

Benthe en Timo vertellen over tweetalig onderwijs op Durendael *

Op woensdag 10 november 2021 mochten 46 leerlingen van havo en vwo hun IB-certificaat in ontvangst nemen. Donderdag 11 november werden er nog eens junior certificates uitgereikt. Maar wat maakt het tweetalig onderwijs op Durendael nou zo bijzonder? We vroegen het aan Benthe van Bilsen, die eind vorig schooljaar slaagde voor haar vwo-diploma en IB-certificaat op Durendael. En we spraken met Timo Verbruggen, eerstejaars vwo-tto leerling op Durendael.

IB in de bovenbouw

Benthe: ‘Ik heb zes jaar geleden voor tto gekozen omdat ik graag meer wilde doen met het kleine beetje Engels wat ik al sprak. Ook vond ik het internationale aspect heel interessant. In de vierde klas ben ik overgestapt naar IB, omdat mijn Engels inmiddels zo goed was dat de literatuur ook een van mijn favorieten was geworden. Daarnaast zitten er natuurlijk veel academische voordelen aan het IB-programma, zoals het essay schrijven en goed kunnen presenteren. Nu ik op de universiteit zit, merk ik zeker de voordelen van mijn tweetalige onderwijs. Mijn Engels is stukken beter dan dat van mijn klasgenoten waardoor ik makkelijker door de Engelse literatuur heen kom. Ook is mijn wetenschappelijke/academische schrijfstijl veel verder ontwikkeld. IB biedt je daarin echt een grote voorsprong.

Tto in de onderbouw

Timo Verbruggen is eerstejaars tto (vwo) . Timo: ‘Ik was altijd al geobsedeerd door de Engelse taal. En ik hou wel van een extra uitdaging. In de klas spreken we Engels met elkaar en als je iets wilt vragen aan de docent doe je dat ook in het Engels. Soms zitten we met drie leerjaren tto door elkaar in vier groepen (Houses). Ik zit in the House of Kenlore. We doen dan samen opdrachten (in het Engels!) waarmee we muntjes (coins) voor ons House kunnen verdienen. Ik volg alle vakken (behalve de talen: Nederlands, Frans en Engels) in het Engels. Bij het vak Engels plus gaan we ook in op de cultuur. Laatst moesten we onze eigen postcard maken van Engeland en binnenkort gaan we iemand interviewen in het Engels. Maar laat je niet afschrikken. Bij tto bouw je het Engels praten geleidelijk op. En je schrijft nieuwe woorden in een schriftje, zodat je ze goed leert onthouden.

IB certificaat voor leerlingen Durendael

Inauguration of the Houses

Timo: ‘Tijdens de eerste lockdown zat ik nog in groep 8 en kreeg ik een privérondleiding door de school. Het zag er allemaal mooi uit en ik vond de docenten meteen heel aardig. Nu zit ik in een superleuke klas met 12 meiden en 7 jongens. Er is ook een havo-tto klas. Tijdens Inauguration Day aan het begin van het schooljaar werden alle nieuwe tto’ers verdeeld over de Houses. Toen gingen we samen allerlei spelletjes doen. Dat was heel leuk. Later wil ik ook iets met Engels gaan doen, dus misschien ga ik in de bovenbouw wel verder met het IB-programma**. Maar eerst mijn Junior Certificate halen in klas 3.

Levenslessen op Durendael

Benthe: ‘Mijn tijd op Durendael was in een woord fantastisch. Ik heb er mezelf gevonden en vrienden voor het leven gemaakt. Het open podium en alle reizen waren uiteraard geweldige hoogtepunten maar de sfeer van onze klas is wat ik altijd bij me zal dragen. We waren een heel bijzonder jaar en ik ben erg dankbaar voor alles wat ik op Durendeal geleerd heb. Dan bedoel ik natuurlijk niet alleen de stof maar ook (en eigenlijk zelfs belangrijker nog) alle levenslessen. Ik studeer nu pedagogische wetenschappen aan de Radboud universiteit in Nijmegen en heb het er enorm naar mijn zin. Maar ik zou geen minuut twijfelen om mijn mooie jaren op Durendeal nog eens over te doen.’

Masterclass Engels voor groep 8

Masterclass Engels voor groep 8

Overweeg jij om tto op Durendael te doen? Geef je dan snel op voor de Masterclass Engels! Kijk snel op onze website bij groep 7/8 (Sfeer proeven). www.2college.nl/durendael.

**‘Language and Literature’ zoals het IB-programma officieel heet, besteedt veel aandacht aan tekstanalyse. Leerlingen trainen in schrijfvaardigheid en spreekvaardigheid en moeten ook alles in het Engels presenteren. De leerlingen doen examen in vier onderdelen: ze schrijven twee essays op tijd, leggen een mondeling examen af en maken een schrijfopdracht. Voor elk onderdeel kunnen maximaal zeven punten worden gescoord. Daarmee is de puntentelling anders dan in Nederland: niet tot 10 maar tot 7. Een leerling die een 4 of hoger heeft gehaald, krijgt het kenmerk: “passed”.

 

* Uitleg over de ster in de titel en de ‘pen met munten’ leest u in onze Disclaimer

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Agenda