Praktisch gaat alles goed; toch zit er een ‘kink in de kabel’; zowel spreekwoordelijk als letterlijk is de stroomkabel naar het Porsche Centrum in Oisterwijk ‘te dun’.
Het nieuwe Porsche Centrum in Oisterwijk is afgelopen weekend geopend. Een mooi modern gebouw, vooral ook erg groot voor een autodealer, maar het merk zet dan ook graag centraal haar aanbod ruim neer. Tegelijk is er na decennia van leegstand een mooie invulling gekomen van wat gerust een ‘rotte kies’ genoemd mag worden. Ooit was er in het voormalige pand dat bekend stond onder de naam Insaid een florerende keukenhandel gevestigd. Afgelopen tientallen jaren was er met regelmaat een politiek-gemeentelijke discussie over de bestemmingsmogelijkheden. Immers zijn er regels wat, waar thuis hoort in onze gemeente.
Modern
Het nieuwe pand is opgetrokken aan de Heusdensebaan 48 in Oisterwijk en biedt een moderne voorziening voor zowel klanten als medewerkers, met een indrukwekkende 10.000m² vloeroppervlakte. De dealer noemt het zelf ‘een locatie, gebouwd in de moderne “Destination Porsche” bouwstijl, die beschikt over de nieuwste technologieën en voorzieningen, waaronder een volwaardig schade- en car cosmetics bedrijf. Dit stelt ons in staat om elke Porsche in topconditie te houden en te herstellen.’
De zon
Het ooit op aandringen van de gemeente opgeknapte gebouw, werd in 2022 gesloopt en vervangen voor een ultramodern nieuw onderkomen voor het als snel bekendstaande automerk. Het is van top tot teen voorzien van elektrische hulpmiddelen, met bovenop het dak een flink aantal zonnepanelen. En dat willen ‘we’. Anders dan een weiland vol leggen, storen die panelen op daken van bedrijfspanden niet. Het voorkomt gebruik van fossiele grondstoffen, en dat is goed voor de duurzaamheid.
Kink
Helaas is er een ‘kink in de kabel’. De aanwezige stroomaansluiting is voor dit alles onvoldoende; voor de volle capaciteit moet de garagist wachten tot ergens in 2026. ‘In vrijwel het gehele verzorgingsgebied van Enexis staan de elektriciteitsnetten onder druk. Mensen koken, verwarmen en rijden steeds vaker elektrisch, en ook het bedrijfsleven verruilt fossiele processen voor elektrische varianten,’ aldus de woordvoerder van Enexis, het bedrijf dat de levering en aansluitingen verzorgt. Om overbelasting te voorkomen worden aanvragen voor extra vermogen op een wachtlijst gezet.
‘De belangrijkste oplossing is het bijbouwen van extra netcapaciteit – meer kabels, meer stations, meer transformatoren. We werken samen met TenneT – de beheerder van het hoogspanningsnet – hard aan het bijbouwen van meer elektriciteitsinfrastructuur. Volgens de huidige planning is er vanaf 2026 weer ruimte beschikbaar op het elektriciteitsstation waar deze klant op aangesloten wordt. Dan kunnen we ook weer bedrijven gaan aansluiten. Hopelijk geldt dat ook voor deze klant.’
Oplossing
Het Porschecentrum moet het nu – net als andere bedrijven die zich ergens willen vestigen of willen uitbreiden – doen met de aanwezige lagere capaciteit. Ondanks dat is de nieuwe locatie afgelopen weekend geopend, en dat ziet er goed uit! Maar hoe doen ze dat?
Innovatie
Robert van Barneveld, Business Development Directeur, legt uit hoe ze dat doen: ‘Om de beperkte beschikbaarheid van stroom op te kunnen lossen werken wij met een innovatief accupakket. Dit accupakket wordt in de nacht geladen, als er wél capaciteit is op het stroomnet. Via een geavanceerd ‘energie-management-systeem’ wordt vervolgens ons Porsche Centrum gevoed zowel vanuit deze accu als onze zonnepanelen én een kleine basisaansluiting die wel mogelijk is op het stroomnet.’
Dankzij deze oplossing in combinatie met een energiezuinige bouw, kan het Porsche Centrum, met uitzondering van het op grote schaal laden van elektrische voertuigen, de showroom en werkplaats probleemloos laten functioneren.