Het zorgt bij menig recreant overduidelijk voor verwarring en het is een doorn in het oog van Oisterwijks fietsverhuurbedrijf: De zo fijne Fietsknooppuntenroute kan niet overweg met de Druppeltonde.
De rotonde die van de gemeente geen rotonde genoemd mag worden; het kruispunt dat er niet als kruispunt uitziet; het verkeersding (zie film onder) dat door onze redactie ooit omgedoopt is tot ‘druppeltonde’… … het heeft reeds geruime tijd ‘ruzie’ met de door fietsende recreanten zo geliefde Knooppuntenroute.
De Knooppuntenroute wordt veelal door recreanten gebruikt om mooie tochten te maken. Kaarten, bordjes, van nummer naar nummer fietsen is handig. Die recreanten komen ook voor verkeerssituaties te staan die zij in hun dagelijkse gebruik niet kennen. Voor menig inwoner bleek de Druppeltonde (bij de spoorovergang in het centrum) al een hele uitdaging om juist te gebruiken (op de door de gemeentelijke tekentafel-afdeling beoogde wijze); voor recreanten die netjes de bordjes van de Knooppuntenroute volgen is het haast onmogelijk, zorgt het regelmatig voor verwarring en geeft het onveilige situaties.
Geen sinecure
‘Het knooppunt systeem vanaf nummer 16 naar 15 is nog steeds niet aan gepast,’ aldus Annita Schepens die voor de fietsende recreant leuke fietsroutes heeft gemaakt. Daarbij zijn ook routes voor recreanten die graag langs de voormalige leerfabriek KVL fietsen (met de meesterbakker en het EKWC) en een bezoek aan het gezellige centrum waarderen. En dergelijke geliefde routes komen we ook tegen bij het Oisterwijkse Touristische Informatie Punt. Maar van nummer 16 naar nummer 15 blijkt geen sinecure. Meerdere recreanten melden dat.
Mag dat?
Wat wil het geval: Niet alleen de Druppeltonde is een lastige, maar ook de bordjes staan verkeerd. Die routebordjes wijzen de weg, maar alhier de verkeerde! Nadert men vanaf de Spoorlaan de Druppeltonde, dan staat er al vooraf een bordje naar rechts. Fietsers echter zouden eigenlijk eerst rechtdoor moeten, de Druppeltonde oversteken, en pas daarna naar rechts over het fietspad het spoor over.
Volgen de recreanten in al hun onschuldige onwetendheid de aanwijzingen van de bordjes, dan rijden zij over de rijbaan voor auto’s (waar aldaar geheel geen fietsers mogen rijden), en moeten zij direct na de spoorovergang links (waar geen veilige oversteekmogelijkheid is). Daar komen zij dan ook in de knoop met auto’s, die vervolgens deels op de spoorbaan moeten stoppen (en ook dat mag niet en is gevaarlijk).
Het is heerlijk fietsen in ons Oisterwijk, maar hier kan volgens de lokale fietsverhuurder en klagende recreanten nog wel wat gewonnen worden …