Midden Brabant Advies Regio Bank

Oisterwijkse centrale loketfunctie werkt nog niet goed

Een centraal loket waar alle inwoners van Oisterwijk al hun vragen over zorg en welzijn kunnen stellen; dat was de wens en dat loket is in uitvoering.

Raadslid Bianca Taapken (VVD) heeft er recent vragen over gesteld, omdat ze signalen heeft ontvangen dat dit Loket Wegwijs nog niet goed functioneert. ‘Vanaf september 2020 is het Loket Wegwijs geopend. Daaraan is een jaar aan voorbereidingen voorafgegaan.’ Taapken merkt op dat met name de telefonische bereikbaarheid en de opvolging van vragen een aantal klachten heeft opgebracht. ‘Voor ouderen met WMO vragen en cliëntondersteuners blijkt het nog behoorlijk lastig te zijn om snel /direct een WMO consulent aan de telefoon te krijgen.’

Het logo van Loket Wegwijs Oisterwijk

Volgens Taapken zijn er bij haar enkele klachten bekend, die de doorstroom van beantwoording van vragen eerder vertragen dan versnellen: “Vroeger was het loket WMO direct en makkelijk bereikbaar” -“Het duurt soms wel 2 weken voordat ik word teruggebeld en soms word ik zelfs helemaal niet teruggebeld”-“Voor een schriftelijke ontvangstbevestiging zegt men geen tijd te hebben. Je moet dan maar hopen dat je vraag in behandeling wordt genomen en weet dan ook niet wanneer je een reactie mag ontvangen. Geeft veel onzekerheid.”

Opvallend in deze klachten is dat ze vooral ook gaan over het krijgen van antwoord en het bij de vraagsteller onbekend zijn waar zijn of haar vraag terecht is gekomen; wanneer en door wie antwoord gegeven wordt. Iets wat in Oisterwijk al langer speelt, ook bij andere onderwerpen, en wat voorafgaande aan de vorige verkiezingen onderwerp was van gesprek. Het toen geopperde Track-and-Trace systeem is er nog niet.

Taapken heeft er een aantal vragen over gesteld aan het college (Burgemeester en wethouders); zodra die binnen zijn komen we hier zeker op terug.

[box style=”info”] Loket Wegwijs is geen loket [/box]

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Agenda